Múzeá a galérie bez bariér IV.

ABSTRAKT

Pre spoločnosť je dôležité ponúknuť priestor na kultúrnom dianí všetkým skupinám obyvateľstva. Vysoký význam má prezentácia obsahu pre deti, aby sa podporilo vzdelávanie, umelecké cítenie a socializácia mladej generácie. Kvalitná architektúra môže vytvoriť atmosféry sústredenia, oddychu, zážitkov, príbehov a prispieť k výchove, vzdelávaniu a tvorbe vkusu u detí. Multisenzorické a interaktívne prvky múzea sú v súlade s princípmi univerzálneho a humánno-centrického navrhovania, vďaka ktorému má čo najväčšie množstvo ľudí rôzneho veku a s rozličnými potrebami možnosť plnohodnotne využívať dané prostredie. Múzeum pre deti pritom prispieva tiež k medzigeneračnej spolupráci detí a dospelej aj staršej populácie a k vytvoreniu podnetného priestoru pre všetkých. V súčasnosti sa javí, že podobných zariadení na Slovensku nie je dostatok, a preto by bolo prínosné rozšíriť povedomie o tejto téme medzi odbornou aj laickou verejnosťou. Skúmajú sa spôsoby, ako možno architektonickými prostriedkami navodiť vhodné podmienky pre mimoškolské vzdelávanie detí a overujú sa na výstave v múzeu pre deti, BIBIANE – Medzinárodnom dome umenia pre deti v Bratislave. Koncept rozmiestnenia expozičných priestorov a prvkov, ich tvaroslovie a farebnosť má významný vplyv na výsledné edukačné, zážitkové a inkluzívne pôsobenie prostredia na návštevníkov. Príspevok sa vo výskumnej časti ťažiskovo venuje zbieraniu a vyhodnocovaniu informácií pomocou štruktúrovaných rozhovorov s deťmi v BIBIANE. Aplikovanie podobných rozhovorov by pritom mohlo byť aj v budúcnosti prínosné v architektonickej a muzeálnej praxi ako forma participatívneho navrhovania.