Museo Nazionale dell'Automobile (MAUTO)

Lokalita: Turín, Taliansko

Architekt: Cino Zucchi Architetti

Rok: 2011

Foto: Ing. arch. Michal Kacej

Národné múzeum automobilov – MAUTO, je jedno z najstarších svojho druhu. Jeho počiatky siahajú do roku 1933. Verejnosti bola veľkolepá nová budova MAUTO navrhnutá architektom Amedeom Albertinim otvorená v roku 1960. Tento objekt bol pri príležitosti 150. výročia zjednotenia Talianska kompletne zrekonštruovaný a rozšírený podľa projektu architekta Cina Zucchiho. Po štyroch rokoch trvajúcej prestavbe a rozšírení bolo múzeum v roku 2011 opäť otvorené verejnosti. Predstavilo výstavu podľa konceptu francúzsko-švajčiarskeho scénografa Françoisa Confina, ktorá vyzdvihuje mimoriadne kvality výnimočnej múzejnej zbierky automobilov. O dva roky neskôr Times MAUTO zaraďuje medzi 50 najkrajších múzeí na svete.

MAUTO sa môže pochváliť jednou z najvzácnejších a najzaujímavejších zbierok svojho druhu s viac ako 200 originálnymi automobilmi 80 značiek z ôsmich krajín sveta. Plocha múzea je približne 20 tisíc m2 a každoročne ho navštívi viac ako 200 000 návštevníkov. Je to jedno z najznámejších automobilových múzeí na svete, ale nie je zamerané len na nadšencov motorizmu, bolo navrhnuté tak, aby oslovilo širšie publikum. Najstaršie autá v zbierke sa viažu k histórii jej zakladateľa Carla Biscaretti di Ruffia. Expozícia predstavuje históriu automobilov a animuje transformáciu z dopravného prostriedku na predmet uctievania. Vývojové etapy spoločnosti sa analyzujú prostredníctvom evolúcie automobilov. Výstava hodnotí prebiehajúci vývoj automobilu a rozpráva príbeh úspešne dokončených projektov, ale aj tých neúspešných.  

Okrem stálej expozície múzeum zastrešuje aj ďalšie dôležité činnosti. V prvom rade je to dokumentačné centrum, ktoré vlastní dôležité pôvodné dokumenty týkajúce sa automobilov, dôležitých osobností automobilizmu a udalostí, ktoré kreovali históriu automobilového priemyslu. V múzeu sídli aj vzdelávacie centrum zamerané na spoluprácu so školami všetkých úrovní, školami dizajnu a univerzitami a kongresové centrum, ktoré organizuje eventy, konferencie a zjazdy. Najnovším pracoviskom múzea je reštaurátorské centrum, ktoré zabezpečuje bežnú údržbu, ale aj komplexné reštaurovanie exponátov podľa vedeckej metodiky a s podporou dokumentačného centra.

Pôvodný múzejný komplex stavebne pozostával z viacerých častí, jeho dominantnou časťou bola konvexná, 114 metrov dlhá hmota otočená k rieke Pád a ceste Corso Unità d’Italia. Súťažné zadanie obnovy múzea požadovalo doplnenie nového krídla smerom do ulice Via Prospero Richelmy a reorganizáciu prístupu pre návštevníkov a automobily v súlade aktuálnym požiadavkami kladenými na múzea. Návrh artikuluje vzťah medzi rýchlym vnímaním objektu z Corso Unità d'Italia a definíciou intímnejšej pešej časti zo strany kľudnejšej Via Prospero Richelmy. Nové múzeum s významnými konferenčnými a vzdelávacími aktivitami sa stáva dôležitým akcelerátorom urbánnej obnovy juhovýchodnej časti mesta, kde je situované, ale zároveň súčasťou života celého mesta a inštitúciou s nadregionálnym presahom.

Symetria pôvodnej budovy bola predefinovaná novou pôdorysnou stopou, ktorá intenzívnejšie reaguje na svoje okolie. Nové prepojenia v úrovni parteru poskytujú priestor pre rôzne aktivity múzea a súvisiace činnosti (kníhkupectvo, múzejný obchod či kaviareň s bufetom). Pôvodné nádvorie sa stalo novým interiérovým eventovým priestorom a priestorom pre dočasné výstavy vďaka pridaniu presklenej strechy, ktorá ho zároveň presvetľuje. Tým, že sa existujúce nádvorie stalo vnútorným priestorom, do ktorého smerujú trasy múzea, návštevníkom je poskytnutý prirodzený orientačný bod. To vytvára nielen most spájajúci obe časti, ale zároveň jadro v srdci projektu, čo predstavuje osvedčenú výstavnú schému.

Nové krídlo na západnej strane, ktoré poskytuje flexibilný výstavný priestor, nadväzuje na pôvodnú hmotu, obopína ju a pridáva celému priestoru kontinuitu. Nová fasáda zo skla s rôznym stupňom priehľadnosti zjednocuje priečelie na ulici Via Prospero Richelmy a vytvára imidž múzea s dôrazom na vzťah medzi pôvodnou a novou časťou – spojených dizajnovým prístupom prinášajúcim komplexu jednotu.

 

Prípadová štúdia: 08 / 2021

Koncepcia univerzálneho dizajnu v objekte

Samotné múzeum MAUTO na svojej stránke proklamuje, že jeho prehliadkové trasy sú plne prístupné pre všetkých . Časť múzea nazývaná Otvorená garáž – ide o depozit exponátov, študijnú zbierku s rozlohou 2.000 m², v ktorej je umiestnených 60 vozidiel (vlastná expozícia obsahuje ďalších 150 vozidiel) prístupnú po rezervácií špeciálneho termínu, podľa stránky múzea nie je aktuálne prístupná pre osoby s pohybovým znevýhodnením.

Národné automobilové múzeum je prístupné hlavným vstupom z ulice Corso Unitá d Italia, pre peších ako aj pre automobilovú dopravu. Vedľajší bezbariérový vstup do múzea je situovaný od ulice Via Prospero Richelmy. Najbližšia bezbariérová zástavka autobusu C.T.O. sa nachádza 350 metrov severovýchodne. Pred hlavným vstupom do múzea sa nachádzajú štyri parkovacie miesta vyhradené pre osoby ZŤP. 

Hlavný vstup do múzea je bezbariérový s niveletou podlahy exteriéru aj interiéru v rovnakej výškovej úrovni. Štvoro dvojkrídlových otváravých dverí disponuje priestorom na manévrovanie v interiéri aj exteriéri. 

Vstupná hala múzea je rozdelená na zónu predaja lístkov, kaviareň, múzejný obchod a reprezentatívny začiatok expozičnej trasy, kde sa zvyčajne nachádzajú dočasné exponáty. 

Vertikálna komunikácia je zabezpečená eskalátormi a bezbariérovým výťahom priamo vo vstupnej hale. 

Expozícia je bezbariérovo prístupná, tvorená automobilmi, resp. vozidlami v kombinácii s rôznymi digitálnymi a interaktívnymi prvkami. Celá expozícia je dobre sprístupnená vďaka vhodnému výškovému osadeniu informačných prvkov a taktiež aj vďaka mobilnej aplikácii, ktorá podrobne opisuje všetky exponáty a súvislosti v taliančine alebo angličtine.

Jediným momentom celej expozície, kedy nebola dobre vnímateľná pre osoby na vozíku bola rekonštrukcia starej automobilovej dielne spojená s dobovým výrazom. Presklená časť pôvodných vrát začínala od výšky 95 cm nad zemou. 

Bezbariérová toaleta bola navrhnutá v súlade s princípmi univerzálneho navrhovania. Počas obhliadky chýbala na klozete doska.