Armani / Silos

Lokalita: Miláno, Taliansko

Architekt: Giorgio Armani

Rok: 2015

Foto: Ing. arch. Michal Kacej

 

V prestížnej milánskej štvrti Zona Tortona situovanej juhozápadne od centra mesta, sa nachádza múzeum Armaniho silá (Armani / Silos), často pre svoj širšie koncipovaný obsah označované aj ako kultúrny priestor. Múzeum, ako je zrejmé z názvu, je venované slávnemu talianskemu módnemu návrhárovi Giorgiovi Armanimu. V štvrti Zona Tortona, kde sa nachádza, sa pravidelne koná Milánsky týždeň dizajnu, ktorého súčasťou sú aj Armani / Silos.  

Na konci apríla 2015 si slávny módny návrhár pripomenul 40 rokov v módnom priemysle otvorením vlastného výstavného priestoru. Oficiálne otvorenie priestoru sa uskutočnilo pod záštitou mesta Miláno, súčasne s otvorením výstavy EXPO 2015 v Miláne, v rámci ktorej bol Giorgio Armani špeciálnym ambasádorom pre módu.  Armani / Silos sídli v bývalej sýpke firmy Nestlé, v štvorúrovňovej budove z roku 1950 aktuálne s celkovou rozlohou 4.500 m2. Navonok sa vyznačuje monumentálnou sivou masívnou lomenicovou fasádou. Expozičný priestor, múzeum sa rozhodol Giorgio Armani nazvať silami – Armani / Silos  nielen v kontexte ich pôvodnej funkcie, ale ako hovorí – v týchto objektoch sa pôvodne uskladňovalo obilie, základné potraviny, ktoré sú pre život nevyhnutné, rovnako ako pre neho oblečenie. Spoločnosť Armani získala budovu v roku 2005 po dohode s mestom Miláno. Bol zachovaný charakter objektu, ktorý zostal prakticky bez zmeny, resp. bez veľkých invazívnych zásahov. Doplnená je nová vstupná hala v podobe jednoznačne identifikovateľného skleneného boxu, ktorá sa otvára do ulice Via Bergognone, v ktorej sa nachádza Armaniho showroom, divadlo (Armani / Teatro) a tiež administratívne priestory jeho firmy. Do veľkého vnútorného objemu stavby boli vložené nové úrovne oceľových konštrukcií stropov.

Hľadanie jednoduchosti, preferencia pravidelných geometrických tvarov a túžba po uniformite vytvorili triezvu, no monumentálnu stavbu založenú na strohosti a pravidelnom usporiadaní. Giorgio Armani sa zámerne snažil nenarušiť jednoduchú, racionálnu formu determinovanú pôvodným objektom. Priestory vo vnútri budovy určené rôznym druhom aktivít sú navrhnuté s rovnakým cieľom: ako racionálna reakcia na praktické potreby, pričom priestory preukazujú rešpekt pôvodnej architektúre. Projekt obnovy a konverzie preto zachováva nezvyčajný pôvodný tvar budovy, pripomína úľ, metaforu pracovitosti, čím posilňuje identifikovanie sa nového výstavného priestoru s tvorivou dynamikou Giorgia Armaniho. Využitím nezmenenej osvedčenej formy sila dizajnér zároveň demonštruje svoju estetickú filozofiu dosiahnutia jednoduchosti a eliminácie zbytočných ozdôb a všetkého nadbytočného. Jediným dekoratívnym prvkom, ktorý priznáva silám novú funkciu je pás okien po celom obvode objektu v hornej úrovni budovy, ktorý ako koruna rámcuje jej kompaktnú hmotu.

Vnútri je budova usporiadaná ako otvorený priestor vysoký štyri podlažia s dvoma úrovňami lodí s výhľadom na obe strany. Stropy sú v kontraste k sivým cementovým podlahám natreté čiernou farbou a odhaľujú nielen železnú konštrukciu nových vložených podlaží, ale aj všetky inštalácie. Centrálne schodisko spájajúce štyri úrovne a organizujúce výstavnú trasu prechádza zvislým otvorom, ktorý ľuďom kráčajúcim po schodoch umožňuje vnímať veľkú výšku a mierku budovy. Jednoduchý presklený foyer priťahuje záujem a zvedavosť okoloidúcich ľudí. Celý priestor sa vyznačuje extrémnou pozornosťou k detailu. Budova Armani / Silos je triezva architektúra. Jednoduchá a elegantná. Usporiadaná a monumentálna. Kláštorný megalit. 

Móda, ktorá, zdá sa, chce žiť vo večnej prítomnosti, potrebuje reflektovať seba a svoje korene, aby dokázala čeliť budúcnosti. Prostredníctvom tohto procesu reflexie vidíme, ako móda sprevádza a často predvída dôležité sociálne zmeny. Spomienka na to, akí sme boli v minulosti, nám môže pomôcť porozumieť tomu, čím by sme mohli byť v budúcnosti.

Armani založil svoju spoločnosť v roku 1975 a v 80. rokoch sa preslávil svojou sériou oblekov pre mužov. Anonymná značka dnes patrí medzi tie najúspešnejšie na celosvetovom módnom trhu. Múzeum Armani / Silos vyzdvihuje špeciálny výber autorovej tvorby od osemdesiatych rokov minulého storočia až dodnes. Výstava je tematicky usporiadaná na štyroch úrovniach a ukazuje základné inšpirácie, ktoré ovplyvnili Armaniho kreatívny prístup počas celej jeho kariéry.

Vo vnútri sú vystavené najväčšie Armaniho výtvory, od legendárnych večerných šiat až po doplnky, siahajúce desaťročia do minulosti. Kúsky vyzerajú uprostred jednoduchých, sivých stien vytvárajúcich neutrálne pozadie, čierneho stropu a množstva svetla výnimočne. Armani / Silos je živý, verejnosti otvorený priestor, ktorý prezentuje profesionálne skúsenosti Giorgia Armaniho a odhaľuje bohaté dedičstvo jedinečného know-how: priestor, v ktorom sa dá vidieť do budúcnosti, je to výkladná skriňa nových postojov a životného štýlu, ktorá zachytáva meniace sa obdobia, spoločnosť a kultúru. 

Giorgio Armani navrhol projekt obnovy a konverzie objektu sám a osobne dohliadal na realizáciu. Armaniho dizajnérsky vplyv na priestory je citeľný všade. Vystavované modely poskytol Armani zo svojich súkromných archívov, vybral pokojnú hudbu hrajúcu na pozadí, navrhol aj nábytok pre kaviareň na prízemí. Armani o tomto projekte povedal, že nechcel vytvoriť zaprášené múzeum, ale miesto, kde by mladí návrhári mohli čerpať inšpiráciu a skúsenosti. Armani / Silos má tiež rozsiahly digitálny archív a veľkú zbierku fotografií celebrít nosiacich Armaniho, reklamných kampaní a módnych prehliadok. 

Koncepcia univerzálneho dizajnu v objekte

Múzeum Armani / Silos je prístupné z ulice Via Bergognome pre peších aj pre automobilovú dopravu. Najbližšia zástavka električky P.Za Del Rosario sa nachádza 500 metrov severne a sprístupňuje verejnú dopravu aj pre osoby na vozíku. V blízkosti budovy sa nachádzajú spoplatnené parkovacie miesto, žiadne z nich nie je vyhradené pre osoby ZŤP. Prístupy k objektu z opačnej strany ulice sú cez bezbariérovo riešené prechody pre chodcov.

Bezbariérové riešenie hlavného vstupu. Vstup do objektu je cez veľkorysú presklenú stenu. Na sklenených vstupných dverách je kontrastná aplikácia tvorená čiernymi bodmi. Pre osoby s poruchami zraku sa javí málo výrazná.

Hlavný vstup do múzea je bezbariérový s niveletou podlahy exteriéru aj interiéru v rovnakej výške. Dvoje dvojkrídlové vstupné dvere sú otvaravé, s dostatočnou svetlou šírkou a priestorom na manévrovanie v interiéri aj exteriéri. Povrch podlahy v interiéri aj exteriéri je protišmykový, tvorený rohožou. Na skle presklení vstupných dverí je kontrastná aplikácia – čierne body. Pre osoby s poruchami zraku sa javí ako nedostatočná.

Vo vstupnej predsieni sa nachádza bezbariérový informačný pult, prechod do expozičného priestoru a prechod k hygienickému zázemiu budovy pre návštevníkov.

V múzeu sa nachádza viacero bezbariérových toaliet, z hľadiska dimenzií alebo osadenia hlavných zariaďovacích predmetov spĺňajú základné nároky kladené na bezbariérovú toaletu. Niekde chýbali nástenné madlá a zrkadlo nebolo možné sklopiť resp. natočiť.

Jednotlivé výškové úrovne múzea sú bezbariérovo prepojené výťahmi. 

Jednotlivé expozičné priestory sa nachádzajú na jednotnej výškovej úrovni, sú bezbariérové, s dostatočnými priestorovými dimenziami a šírkami prechodov. 

Expozícia doplnkov a šperkov je realizovaná na otvorených pultoch. Výška pultu je vhodná aj aj pre osoby na vozíku. 

Expozičný priestor módnych kolekcií je kulisový, vybudovaný na šerosvitovom kontraste figurín a pozadia. Manévrovací priestor okolo figurín je dostatočný. Popisky exponátov sú situované pred každou figurínou samostatne, vo vhodnej výške tak, aby boli prístupné aj pre osoby na vozíku. Biele písmo na priehľadných štítkoch vykazovalo na svetlom pozadí nevyhovujúco malý kontrast. Expozícia nie je dostatočne koncipovaná s ohľadom na potreby osôb s poruchami zraku.

Expozícia na najvyššom podlaží je založená najmä na digitálnom obsahu. Priestorovo a technicky je aj táto časť expozície bezbariérovo prístupná.